Discursul Sefului DITS Briceni prezentat in cadrul Conferintei pedagogice din 26 august 2020

  «Idealul educatiei este dobandirea unei complete pregatiri pentru viata in intregul ei» – sunt cuvintele marelui filosof si sociolog Herbert Spencer. 

 

Asadar, cel ce educa nu vorbeste niciodata despre ceea ce gandeste el insusi, ci numai despre ceea ce gandeste in folosul celui pe care-l educa.

O astfel de misiune o avem noi, stimati colegi, caci nu exista viata civilizata si demna, traita in comunitate fara educatie. Educatia organizata se face in lume de mii de ani, iar viata noastra a ajuns la nivelul de acum prin educatie. Evident, ca normalitatea este scoala fata in fata, iar scoala online a devenit o solutie provizorie pana la depasirea situatiei dictate de pandemia Covid-19. Este drept ca aceasta experienta neastepata din perioada martie-mai 2020 ne-a invatat si multe lucruri bune, pe care le vom utiliza in viitor.

Scoala online a fost alternativa impusa si necesara in conditiile pandemiei. Incercarile ne fac mai puternici. Ele sunt si un real prilej de a progresa pe linia modernizarii, iar eu sunt adeptul modernizarii inteligente. si asta facem, construim impreuna rezistenta la crize si repunem educatia pe soclul demnitatii. Dar peste si dincolo de toate avem grija unii de altii si avem grija de sanatate!

Suntem in pragul unui nou an scolar, a unui inceput de asteptari nutrind speranta ca vom face fata noilor provocari impuse de conditiile actuale. In noul an de studii 2020-2021 flexibilitatea, eficientizarea, accesul si incluziunea sociala trebuie sa devina prioritati ale sistemului educational din Republica Moldova. Este necesar sa ne asiguram ca demararea procesului educational se va realiza in maxima siguranta atat pentru elevi cat si pentru cadrele didactice, in toate institutiile de invatamant. Mizam pe responsabilitatea fiecarui actor implicat in acest proces, astfel incat din 1 septembrie scolile sa isi redeschida portile pentru elevi.

Pentru un nou inceput se necesita o recursiune a activitatii noastre din anul 2019-2020.

Este de mentionat, ca reteaua scolara a institutiilor de invatamant prescolar, general si extrascolar nu s-a modificat: avem 34 de gradinite, 30 scoli si 4 institutii extrascolare. Daca sa vorbim despre comunitatea acestor institutii in acest an au frecventat gradinita – aproximativ 2200 copii, scoala – putin peste 6000 elevi. Procesul educational a fost asigurat de circa 2000 de angajati din care 1030 sunt cadre didactice.

Dezvoltarea institutiilor de invatamant din punct de vedere material are loc in dependenta de surse materiale disponibile specifice fiecarei institutii, in baza formulei de finantare per elev. Cu aportul Consiliului Raional Briceni au fost realizate si urmeaza a fi realizate activitati de reparatie/ constructii a institutiilor:

Reparatie capitala a cantinei din Liceul Teoretic Lipcani

Reparatia capital a salii festive din Gimnaziul Lipcani

Reparatia capital a coridorului si a vestiarului din Liceele teoretice Corjeuti, Tetcani si Caracusenii Vechi

Schimbarea sistemului de electricitate in Liceul Teoretic Caracusenii Vechi

Costul aproximativ a tuturor lucrarilor a constituit 3 mln lei din component raionala.

Creandu-le conditii, asteptam si rezultate frumoase de la discipolii nostri. Directia Invatamant, Tineret si Sport Briceni sustine si promoveaza copiii si tineri talentati, prin implicarea in diverse activitati, care se organizeaza si se desfasoara la nivel de institutie, raion, republica si international.

Elevii din institutiile scolare din raion isi gasesc ocupatii si la cercurile extrascolare care activeaza in institutii (cercuri de dans, grupe folclorice, teatru, cercuri sportive). Orele pentru activitatile extrascolare si sportive sunt distribuite conform cerintelor Planului-cadru. Tristul adevar este ca nu in toate institutiiile se respecta cerintele Planului-cadru in distribuirea orelor extrascolare pe motive ca nu sunt specialisti sau  au  necesitatea de a face unele economii. Un sir de activitati au devenit traditionale pentru raionul nostru cum ar fi: Festivalul-concurs al tinerilor interpreti „Doua inimi gemene” consacrat lui Doina si Ion Aldea Teodorovici; al obiceiurilor si datinelor de Craciun si Anul Nou, al cantecului traditional pascal, de creatie artistica al elevilor (trecerea in revista a cercurilor extrascolare din institutiile de invatamant), Festivalul International consacrat Marelui poet Grigore Vieru etc.

De multe ori elevii, participand in cadrul diverselor Concursuri sau Festivaluri, sunt premiati numai prin decernarea Diplomelor si aici fac un apel catre toti partenerii educationali sa contribuie la motivatia si aprecierea participantilor.

Si sportivii nostri ne fac cunoscuti prin intreaga republica, ba chiar si in afara ei, si aici asi mentiona Locul I la Turneu international la volei/junioare, (Romania), 2019, campionatele nationale la volei, baschet, fotbal etc.

Pentru obtinerea unor performante se necesita cadre bine pregatite profesional. E un lucru confirmat ca avem educatori, invatatori, profesori competenti cu grade didactice cu experienta bogata in predare-invatare-evaluare, cu implicare activa in diverse formari, instruiri, traininguri. Ei participa la formarea profesionala continua  prevazuta de Codul Educatiei o data la trei ani, dar si la cele de alternativa de diferite aspecte ale domeniului, propuse de diverse organizatii, centre educationale.

Pandemia cauzata de noul tip de coronavirus a impus sistarea procesului educational la scara nationala. Incepand cu luna martie, toate institutiile de invatamant au fost nevoite sa exporte activitatile de predare-invatare in mediul online.

Cartografierea procesului la nivel de tara a scos la iveala un numar foarte mare de cadre didactice care nu au putut pe deplin sa asigure invatarea la distanta. Cauzele au fost dintre cele mai diverse:

lipsa dispozitivelor sau a conexiunii la internet;

necunoasterea platformelor digitale de interactiune;

imposibilitatea de adaptare la activitatii in format exclusiv la distanta si competente digitale de nivel minim.

Incepand cu data de 16 martie 2020 a fost organizata instruirea la distanta a elevilor din institutiile preuniversitare din raion. Invatamantul la distanta a devenit o necesitate pentru toata tara. In criza prin care am trecut si trecem, putem sa intelegem adevarata valoare a unor resurse inovative si moderne, care pot duce la continuitatea procesului de invatamant pentru fiecare elev si profesor. Ne-am conformat situatiei date si inca continuam sa o facem; deoarece nu am fost pregatiti pentru o astfel de incercare, avem de invatat si de imbunatatit multe lucruri.

Procesul de adaptare a fost diferit pentru actorii implicati in procesul educational la distanta. Elevii au fost cei care au raspuns acestei provocari cu mult entuziasm si foarte rapid, implicandu-se in acest tip de invatare. E generatia IT… Mai dificil a fost pentru parintii acestor elevi, dar si pentru o parte dintre invatatori. Unii au fost ingrijorati de faptul ca au de folosit tehnologiile digitale drept instrumente pentru invatare si ca vor parea cumva nesiguri. Alti profesori sunt prieteni buni cu tehnologiile. Drept concluzie, era de asteptat ca adaptarea sa fie diferita, rapida, dar si lenta, cu entuziasm, dar si stresanta, provocatoare, dar si curioasa.

Cadrele didactice au pregatit materialele didactice in format electronic (Power Paint, Word, diferite platforme on-line) in corespundere cu tipul  de lectie conform orarului stabilit.

In scopul dezvoltarii competentelor digitale, MECC a lansat o serie de masuri menite sa genereze scenarii pozitive in cazul in care la inceputul noului an scolar ne vom confrunta cu aceeasi criza. Una dintre masurile cu titlu urgent care se impune pentru perioada estivala imediat urmatoare este alfabetizarea digitala a cadrelor didactice ”Program national de educatie digitala a cadrelor didactice  din invatamantul general si profesional tehnic”. Din raionul nostru au participat circa 500 educatori si profesori. La dezvoltarea competentelor digitale de nivel avansat au participat 120 de cadre didactice. Sait-urile de socializare au demonstrat ca de fapt numarul de profesori instruiti este mult mai mare, de aici denota faptul ca profesorii sunt cointeresati in formarea personala digitala, acceptand provocarile si schimbarile actuale.

Printre multitudinea de probleme care sau iscat in aceasta perioada pe care le tinem la control, asi mentiona urmatoarele: procedura de retribuire a muncii in perioada stationarii institutiilor prescolare, activitatea institutiilor de invatamant extrascolar in noul an de studii; motivarea tinerilor specialisti de a ramane in sistem, conditii de activitate etc.

Pentru solutionarea acestor intrebari avem un dialog continuu cu Consiliul Raional,  Centrul de Sanatate Publica,  primariile si cu sindicatul de ramura. Eforturile noastre necesita a fi conjugate pentru crearea unor conditii de munca sigure, atat pentru cadrele didactice din institutiile de invatamant, cat si pentru personalul auxiliar.

Ministerul Educatiei, Culturii si Cercetarii a aprobat Reglementarile speciale privind organizarea anului de studii 2020-2021, in contextul epidemiologic de COVID-19, pentru institutiile de invatamant primar, gimnazial, liceal si extrascolar. In acest document sunt propuse mai multe modele pentru a organiza demersul educational. Institutiile de invatamant din raionul Briceni au selectat preponderant modelul 1 – care presupune invatamantul clasic, cu prezenta fizica a elevilor in clasa, unele institutii care au peste 300 de elevi sau institutiile de circumscriptie cum ar fi Halahora de Sus, au selectat modelul 2 – care presupune  activitatea in doua schimburi. Documentul dat mai stipuleaza conditiile de demarare a noului an de studii a institutiilor de invatamant si prevede parcurgerea a  trei etape si anume:

— etapa de pregatire a redeschiderii institutiilor de invatamant in cadrul careia au fost evaluate/autoevaluate oportunitatile si riscurile iminente de redeschidere a institutiei, realizate actiuni de dotare cu echipamente de protectie individuala, produse de curatenie si dezinfectante, elaborat planul institutional de redeschidere si reluare a activitatii, instruirea/ informarea angajatilor si a parintilor despre noile conditii de activitate a institutiei;

— etapa de adaptare/revenire in institutia de invatamant va fi  stabilita perioada pentru fiecare clasa a activitatilor de consolidare/ aprofundare si dupa caz, recuperare a realizarii curriculumului scolar in perioada martie-mai 2020 in cadrul invatamantului la distanta. In aceasta perioada elevii nu vor fi notati.

— etapa de baza in cadrul careia va fi organizat procesul educational in siguranta si in conformitate cu prevederile Curriculumului National.

O atentie foarte mare a fost acordata instruirii specialistilor directiilor de invatamant si respectiv, profesorilor, prin intermediul reuniunilor metodice republicane, raionale despre cerintele care stau in fata proiectarii didactice specifice fiecarei discipline de studiu legate de aceasta perioada. In ajutorul profesorilor vine Biblioteca online – proiect lansat de Ministerul Educatiei Culturii si Cercetarii care contine material aditionale si secvente video ale lectiilor pentru unele subiecte.

Ceea ce tine de asigurarea didactica tin sa mentionez ca si in acest an micutii nostri care prima data vor pasi pragul scolii vor beneficia de primul sau manual Abecedar/Bucvari, iar bibliotecile scolare vor primi 50 de titluri de manuale reeditate. Profesorii si elevii, gratie Centrului Tehnologiilor Informationale, au posibilitate sa utilizeze manualele scolare in format electronic, ceea ce permite rezolvarea problemelor manualelor uzate.

Printre alte proiecte lansate de Ministerul Educatiei este proiectul Registrul Electronic in care participa si 5 institutii din raionul Briceni. Scopul implementarii catalogului electronic este asigurarea Ministerului Educatiei, Culturii si Cercetarii si a tuturor institutiilor de invatamant cu datele actualizate privind evidenta reusitei academice zilnice si a absentelor elevilor. Peste un an acest registru va institui registrul clasic, de aceea e necesar de atras atentia la dezvoltarea competentelor digitale a profesorilor.

La data de 21 august Comisia nationala extraordinara pentru sanatatea publica a aprobat Instructiunea privind masurile de protectie care trebuie aplicate pentru organizarea activitatii institutiilor de invatamant in contextul epidemiologic al COVID-19. In baza rapoartelor de autoevaluare privind pregatirea pentru re-deschiderea institutiei de invatamant si in baza rezultatelor evaluarii din partea comisiei raionale s-a constatat ca toate scolile din raionul Briceni sunt pregatite pentru noul an scolar.

De Directia de Invatamant Briceni au fost procurate: dezinfectante…., termoscanere….., covorase….., masti…

Dar eforturile noastre comune nu vor da rezultate, daca nu vom constientiza necesitatea respectarii regulilor de comportament in conditiile de criza si vom neglija instructiunile prescrise.

In acest context ne dorim fiecare, ca sa prevaleze sanatatea si starea de bine caci simtim datoria sa luptam pentru firescul vietii pentru dascali si elevi fata-in fata, pentru esenta umana asa cum ni le-au lasat pe toate “parintii din parinti.” Personal le doresc elevilor, profesorilor, parintilor: sanatate, mult succes, prosperitate, putere in munca si simt de responsabilitate. Impreuna vom trece cu bine de aceasta situatie si vom reusi sa facem lucruri bune pentru viitorul nostru.

Multa sanatate, grija fata de voi si de cei dragi!

Vitalie Ştirbu, şeful Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport Briceni

 

 

 

 

 

 

 

 

Добавить комментарий

X

Pin It on Pinterest

X