Viitorul aparține copiilor

  Implementarea Legii 270 din 2018 cu privire la salarizarea angajaților din sectorul bugetar a devenit un subiect de interes public. Din  toate timpurile, salarizarea a fost și va rămâne un domeniu foarte important în promovarea educației de calitate la toate nivelele de școlarizare. Sunt realizate multe cercetări în domeniul salarizării, dar problema fundamentală cu care se confruntă sistemul educațional este modul practic de aplicare, în care actorii educaționali – cadrele didactice – rămân uneori în așteptarea salariului, din motive obiective de lipsă a fondurilor bugetare. În acest context  “suferă”  mai mult instituțiile cu un număr mic de elevi, deoarece, fiind calculat  bugetul per elev ponderat,  este foarte scund și ne pomenim la 01 septembrie cu zero pe conturi.

 

La  sşedințele managerilor instituțiilor școlare din raionul Dondușeni, de nenumărate ori a fost abordată această problemă pentru discuție, dar fără nici un rezultat. La o ședință a fost prezent și reprezentantul MF din învățământ, dar problema a ramas fără modificari. Specificul zonei de nord al Republicii Moldova este numărul mic de copii în familie, fapt care se răsfrânge negativ asupra numărului de elevi în școli, acestea, în comparație cu alte școli din republică, având un număr foarte mic de elevi.

Ar fi  o soluție pentru această situație modificarea formulei de calcul  a bugetului per elev și per institituție pentru zona de nord a republicii, cu aplicarea coeficientului mai mare de suport din partea MF. Mai mult ca atât, directorii instituțiilor la autogestiune, și nu numai, sunt nevoiți să facă economii neîntemeiate la servicii strict necesare pentru a supraviețui și a achita facturile, nemaivorbind de reparații capitale și procurări de echipamente. Reparațiile cosmetice  pe care le realizăm în lunile de vară sunt simple de tot și cad totalmente pe umerii părinților, care, în condiții de pandemie, devin și mai grele din simplu motiv că dânşii nu lucrează nicăieri.

O altă problemă  care ar trebui rezolvată în școlile noastre este alimentația copiilor din clasele gimnaziale. Părinții s-au adresat cu asemenea propunere, dar rezolvarea ei ar cere implicarea Ministerului Educației, prin alocarea banilor per elev nu numai în ciclul primar, dar și în cel gimnazial, deoarece elevii stau uneori flămânzi până la orele 14.00  – 16.00,  dorind sa participe și la activitățile extrașcolare ce se desfăşoară în schimbul II. Condiții pentru alimentare s-ar gasi, dacă problema financiară ar fi rezolvată.

Ion Iurcișin, Gimnaziul Țaul, raionul Dondușeni

Добавить комментарий

X

Pin It on Pinterest

X